Voice Dialogue ikken
Voice Dialogue
En de Ikken
Hilde Landstra, eigenaar van LandstraCoaching te Winsum, gebruikt in haar coachpraktijk Voice Dialogue. Dat is een visie op de ontwikkeling van onze persoonlijkheid en een coachmethode, die je kan helpen bij ingewikkelde vragen of dilemma’s.
Deze methode gaat ervan uit jij als mens meerdere subpersonen in je hebt – d.w.z. meerdere kanten of stemmen in jezelf. Die subpersonen noem je voice dialogue ikken. Sommige kanten zijn in je leven sterk op de voorgrond, andere kanten laat je liever niet zien.
Tijdens een Voice Dialogue sessie komen je ikken een voor een tevoorschijn. Elk van hen heeft eigen zorgen, verlangens, gedachten, gevoelens en behoeften.
Je leert ze daardoor kennen en zelf meer regie voeren in de situatie waar je vraag over gaat.
Voor een goed begrip van Voice Dialogue hieronder een uitleg met de bus als metafoor.
Metafoor de bus
Zelf aan het stuur zitten
De bus is een vervoermiddel en de subpersonen/jouw ikken zitten in de bus. Jij hebt het stuur in handen en de regie over de ikken, maar ja… Het is in de praktijk niet altijd zo dat jíj de regie hebt over jóuw ikken.
Want soms zit er een ik achter het stuur, die de baas is, terwijl er op een ander moment een pleaser achter het stuur zit. Of de perfectionist die alles heel precies doet en…Van al deze ikken, de baas, de pleaser en de perfectionist, kun je last krijgen. Want andere ikken komen dan niet aan bod: bijvoorbeeld de spelende, creatieve, avontuurlijke of de spontane ik.
Met Voice Dialogue krijg je inzicht in welke ikken in jouw innerlijke bus zitten en je leert waarom ze doen wat ze doen. Je leert op een afstandje naar jouw verschillende ikken te kijken. Doel van Voice Dialogue is dat je zelf achter het stuur gaat zitten en bepaalt welke ik jíj gaat aansturen.
Zelfregie en keuzevrijheid zijn belangrijk bij Voice Dialogue: bewust zélf achter het stuur gaan zitten en de ikken aansturen, in plaats van dat de ikken (of patronen) jóu aansturen.
Andere voorbeelden van ikken zijn:
Het speelse kind, het kwetsbare kind, de levensgenieter, de negatieve ouder, de almachtige en de zorgzame moeder, nu eerst: Hoe ziet een sessie eruit?
Voice Dialogue sessie
In gesprek gaan met je ikken
Tijdens de sessie ga je in gesprek met je andere subpersonen. Samen met de coach zet je ze een voor een op een stoel, je laat ze uitspreken en ontdekt zó die andere kanten van jezelf. Die komen door de sessie tevoorschijn en willen in het licht gaan staan. Bijvoorbeeld: Een cliënt die ander werk wil en voor een goede doelen-organisatie wil gaan werken, maar tegelijkertijd in het veilige vertrouwde werk blijft hangen.
Waarom? Tijdens de sessie en met haar andere ik – zorgzame moeder – geeft ze aan dat het niet kan omdat ze moet en wil zorgen voor haar kinderen. Die verschillende ikken – ambitie versus – zorgzaamheid – zijn dilemma’s en vreten energie.
Hilde gaat letterlijk in gesprek met die innerlijke stemmen van de cliënt. Ze zet ze een voor een op een stoel en probeert zo goed mogelijk te luisteren, zonder oordeel. Zo ontstaat er inzicht in wat de verschillende delen te vertellen hebben.
Het idee is dat je voor jezelf een besluit neemt en in vrijheid ergens voor kiest. Dát geeft rust. Lees ook het artikel: ‘Een kwestie van anders luisteren’
Voice Dialogue en reflectie
Geeft meer begrip voor jezelf
Doel van Voice Dialogue is dat je leert van jezelf en dat je groeit als mens. Belangrijk aspect van voice dialogue is dat je je innerlijke stemmen niet veroordeelt en door een stukje dieper te kijken in jezelf (reflectie) meer begrip ontstaat.
Voice Dialogue bij LandstraCoaching
In welke situatie?
- in situaties van verlies en rouw bij veranderingen;
- bij het vergroten van het bewustzijn;
- bij de persoonlijke ontwikkeling;
- bij het ontwikkelen van leiderschap (bij lifecoaching en loopbaancoaching).
Uit het artikel ‘zo omarm je jouw ikken en kom je zelf aan het roer’ van Judith Budde.
“Als kind was ik reuze trots wanneer mijn moeder mijn lengte opnam en tevreden zei: ‘Kind, je bent alweer gegroeid!’ Groeien was iets positiefs. Maar ik herinner me ook de ettelijke malen dat mijn vader zachtjes mijn zeurende benen masseerde.
Groeipijn. Dat hoorde ook bij groter worden en mijn ouders leerden me daarmee om te gaan. Met persoonlijke en professionele groei is het net zo: het is iets positiefs én soms doet het pijn.”
Lees het hele artikel op de website van de Voice Dialogue Academie
Voice dialogue coach
Hilde Landstra heeft de opleidingen voor Voice Dialogue bij de Voice-Academie gevolgd en is sinds 2024 voice dialogue coach.